Ενημέρωση διπλωματικών συντακτών από τον Εκπρόσωπο του ΥΠΕΞ, κ. Γ. Κουμουτσάκο (2004-06-16)

κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Καλημέρα σας. Όπως ξέρετε, στις 17 και 18 του μηνός, αύριο και μεθαύριο, συνέρχεται το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις Βρυξέλλες. Να σας δώσω πολύ σύντομα μια εικόνα του πώς είναι οργανωμένες οι εργασίες καθώς και τα θέματα της ημερήσιας διάταξης.

Το απόγευμα της Πέμπτης οι εργασίες ξεκινούν στις 14:00 με τη διακυβερνητική διάσκεψη. Το απόγευμα, στο δείπνο των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων θα συζητηθεί κυρίως το θέμα του διορισμού του επόμενου Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής καθώς και η ανάδειξη του Γεν. Γραμματέα του Συμβουλίου και του υπάτου εκπροσώπου ΚΕΠΠΑ καθώς επίσης και του Αναπληρωτή Γενικού Γραμματέα του Συμβουλίου.

Παράλληλα, την ίδια ημέρα θα γίνει το δείπνο εργασίας των Υπουργών Εξωτερικών με κύριο θέμα συζήτησης διεθνή θέματα και συγκεκριμένα διαδικασία ειρήνευσης στη Μέση Ανατολή, Ιράν και Αφγανιστάν.

Την επόμενη ημέρα το πρωί, Παρασκευή 18/6, θα ξεκινήσει ως είθισται η συνάντηση των αρχηγών κρατών και Κυβερνήσεων με τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Πατ Κοξ. Θα ακολουθήσει συζήτηση επί του θέματος της εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Διακήρυξης για την
Τρομοκρατία. Η συνεδρίαση θα ολοκληρωθεί με την συζήτηση για την υιοθέτηση των συμπερασμάτων.

Στο πρόγραμμα έχουν επίσης προβλεφθεί ένα γεύμα εργασίας για την Διακυβερνητική Διάσκεψη που θα ξεκινήσει στις 13:30 έως τις 15:00 περίπου και, εαν χρειαστεί, θα υπάρξει και τρίτη Συνεδρία για τη Διακυβερνητική Διάσκεψη.

Αυτό είναι το περίγραμμα του επικείμενου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Αντιλαμβάνεσθε από τα θέματα που ανέφερα ότι είναι ένα ιδιαιτέρως ενδιαφέρον και σημαντικό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, τόσο λόγω της διακυβερνητικής όσο και της εκλογής του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Αυτά ως προς το επικείμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Φαντάζομαι ότι θα υπάρχουν ερωτήσεις επ’ αυτών ώστε, εάν χρειαστεί, να πούμε περισσότερα πράγματα.

Όσον αφορά στις δραστηριότητες του Υπουργείου, ο Υπουργός Εξωτερικών κ. Μολυβιάτης συναντήθηκε όπως ξέρετε με τον συντονιστή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέματα αντιτρομοκρατίας κ. Ντε Βρις. Η συνάντηση αυτή τελείωσε πριν λίγο. Αυτή τη στιγμή δέχεται στο γραφείο του τον Βρετανό Βουλευτή του Εργατικού Κόμματος κ. Τέρι Ντέιβις και να υπενθυμίσω ότι χθές συνάντησε την Εσθονή Υπουργό Εξωτερικών κα Kristiina Ojuland. Να σημειώσω εδώ ότι και οι δύο, και ο κ. Ντέιβις και η κα Ojuland είναι υποψήφιοι για την Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Βεβαίως αύριο το πρωί, όπως σας είπα, ο κ. Υπουργός αναχωρεί για τις Βρυξέλλες για να λάβει μέρος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, συνοδεύοντας τον Πρωθυπουργό. Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα λάβει μέρος και ο Υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για θέματα Ευρωπαϊκής Ένωσης κ. Βαληνάκης ο οποίος σήμερα έχει εθιμοτυπικές συναντήσεις με τον Υπουργό Οικονομίας της Αλβανίας κ. Αναστάση Αγγελή καθώς και τον Πρέσβη της Βουλγαρίας στην Ελλάδα κ. Στεφάν Στογιάνωφ. Αύριο όπως είπαμε θα λάβει μέρος στις εργασίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Ο κ. Βαληνάκης έχει ήδη ή πρόκειται να αναχωρήσει εντός ολίγου, συνοδεύοντας τον κ. Πρωθυπουργό στις Βρυξέλλες, προκειμένου να λάβουν μέρος στις εργασίες του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.

Για την ερχόμενη εβδομάδα 22 του μηνός, ο κ. Βαληνάκης έχει συγκαλέσει την εναρκτήρια Συνεδρίαση του Επιστημονικού Συμβουλίου του Υπουργείο Εξωτερικών. Την ίδια μέρα το απόγευμα και ώρα 17:00, θα ενημερώσει την Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Βουλής για τη Διακυβερνητική Διάσκεψη και τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Τέλος, την Τετάρτη 23 Ιουνίου ο κ. Βαληνάκης θα συγκαλέσει Διυπουργική Σύσκεψη για θέματα Κοινοτικού Δικαίου.

Όσον αφορά στο πρόγραμμα δραστηριοτήτων του Υφυπουργού Εξωτερικών κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη, έχω τα εξής να σας πω: Κυριακή 20/6 έως και 22/6 ημέρα Τρίτη, θα συνοδεύσει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Στεφανόπουλο στο επίσημο ταξίδι του στο Αζερμπαϊτζάν.

Να επισημάνω ότι θα υπάρχει και μια σημαντική επιχειρηματική αποστολή που θα συνοδεύει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην επίσημη αυτή επίσκεψη.

Ο κ. Στυλιανίδης την Τετάρτη 22/6 θα παραστεί σε δείπνο που διοργανώνει το Bureau International d’ Exposition στο Παρίσι. Η παρουσία του εκεί θα έχει σκοπό την προώθηση της υποψηφιότητας της Θεσσαλονίκης για την ΕΧΡΟ 2008.

Το πρόγραμμα του Υφυπουργού για θέματα ομογένειας, κ. Σκανδαλάκη: Θα αναχωρήσει 19/6 για τη Βιέννη και από κει θα μεταβεί στις 20/6 στο Αζερμπαϊτζάν, εντασσόμενος στην επίσημη συνοδεία του Προέδρου της Δημοκρατίας όπου, όπως είπαμε, θα κάνει επίσημη επίσκεψη στο Αζερμπαϊτζάν. Συμπληρώνω ότι κατά την επίσκεψή του στη Βιέννη, ο κ. Υφυπουργός θα συναντηθεί με παράγοντες της εκεί ελληνικής ομογένειας.

Αυτά ως προς τις ανακοινώσεις. Φαντάζομαι ότι θα υπάρχουν ερωτήσεις. Είμαι στη διάθεσή σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω για την ουσία της συνάντησης του κ. Ντε Βρις και τι συζητήθηκε και αν στα θέματα της συζητήσεως υπήρξε και κάποια αναφορά στους Ολυμπιακούς Αγώνες.
κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Ο κ. ντε Βρις βρίσκεται στην Ελλάδα, στο πλαίσιο περιοδείας του στις πρωτεύουσες των κρατών μελών. Όπως ξέρετε ανέλαβε πρόσφατα τα καθήκοντά του και η επίσκεψή του εδώ εντάσσεται ακριβώς σ’ αυτό τον κύκλο επαφών γνωριμίας με τις Κυβερνήσεις των κρατών μελών.

Η συζήτηση ήταν γενικού περιεχομένου. Πάντα βεβαίως επί θεμάτων τρομοκρατίας από την ευρωπαϊκή σκοπιά. Φυσικώ τω λόγω έγινε και αναφορά στο θέμα των Ολυμπιακών Αγώνων λόγω της χρονικής συγκυρίας της επίσκεψης του κ. ντε Βρις στην Ελλάδα. Αλλά έγινε μόνο μία σύντομη αναφορά με τους γνωστούς προβληματισμούς για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Δεν ήταν το κύριο θέμα της συζήτησης, μακράν αυτού. Επρόκειτο για μια σύντομη αναφορά στα γνωστά θέματα, δηλαδή ότι πρέπει να είναι ασφαλείς οι Αγώνες, επιτυχημένοι, ότι είναι ένα πολύ μεγάλο, παγκόσμιας εμβέλειας γεγονός, του οποίου η διάσταση ασφάλειας είναι πάρα πολύ σημαντική.
Σημειώνω και πάλι ότι ο κ. ντε Βρις ευρίσκεται εδώ στο πλαίσιο συναντήσεων γνωριμίας με επίκεντρο ενδιαφέροντος την ευρωπαϊκή οπτική γωνία σε θέματα τρομοκρατίας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι οι αρχηγοί κρατών θα συζητήσουν για τον διορισμό Προέδρου Ευρωπαϊκής Επιτροπής και για την ΚΕΠΑ;
κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Για την αντικατάσταση του κ. Σολάνα ο οποίος έχει δύο θέσεις όπως ξέρετε, και Ύπατος εκπρόσωπος της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας και Γεν. Γραμματέας του Συμβουλίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σχετικά με το Σχέδιο Συμπερασμάτων, υπάρχει το γνωστό θέμα με την Τουρκία και το ζήτημα της τελωνειακής σύνδεσης με τα νέα κράτη μέλη που έχει εξαιρεθεί η Κύπρος. Υπάρχει κάποια αναφορά η οποία μας ικανοποιεί ή δε μας ικανοποιεί στο κείμενο αυτό; Έχουμε κάποια εξέλιξη εκεί; Γιατί είναι γνωστές οι πρόσφατες δηλώσεις, οι πρακτικές τουλάχιστον του κ. Ερντογάν, ότι θα λυθεί και αυτό το ζήτημα.
κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Στο προς υιοθέτηση σχέδιο συμπερασμάτων του ευρωπαϊκού Συμβουλίου υπάρχει ένα μεγάλο κεφάλαιο που αναφέρεται στη διεύρυνση. Κάτω απ’ αυτό το κεφάλαιο υπάρχει το τμήμα που αναφέρεται στα διάφορα κράτη και την πρόοδό τους. Μεταξύ αυτών και στηνΤουρκία. Ενταγμένη σ’ αυτό το τμήμα υπάρχει μια αναφορά ακριβώς σ’ αυτό το θέμα που έχει δημιουργηθεί με την στάση της Τουρκίας να μην προχωρεί σε εφαρμογή της τελωνειακής Ένωσης στο σύνολο των νέων κρατών μελών, εξαιρώντας την Κυπριακή Δημοκρατία.

Επιγραμματικά σας λέω ότι ουσιαστικά δι’ αυτής της παραγράφου του σχεδίου συμπερασμάτων καλείται η Τουρκία να λύσει το θέμα. Δεν γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στην Κυπριακή Δημοκρατία αλλά είναι μια γενικής εφαρμογής αναφορά. Νομίζω μάλιστα ότι ορθώς είναι γενικής εφαρμογής αναφορά, διότι είναι θέμα που αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση στο σύνολό της.Η συμπερίληψη της παραγράφου αυτής τελεί σε εκκρεμότητα διότι υπάρχουν πληροφορίες και ενδείξεις ότι κάποιες κινήσεις έχουν γίνει από τουρκικής πλευράς προς την κατεύθυνση διευθέτησης.

Βεβαίως μένει να εκτιμηθεί εάν αυτές οι κινήσεις, οι διευκρινίσεις, οι τοποθετήσεις της τουρκικής πλευράς θα είναι τέτοιες που να οδηγήσουν στην απάλειψη ή όχι της συγκεκριμένης παραγράφου από το κείμενο. Προς το παρόν δεν υπάρχει ασφαλές συμπέρασμα ως προς αυτό. Το θέμα αναμένεται να κλείσει τις αμέσως επόμενες ημέρες, ώστε να υιοθετηθούν και τα συμπεράσματα του Συμβουλίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για την Οργάνωση της Ισλαμικής Διάσκεψης, για τα τεκταινόμενα εκεί θέλω να σας ρωτήσω και κατά ανησυχεί την Αθήνα η αναβάθμιση της τουρκοκυπριακής αντιπροσωπείας ως αντιπροσωπείας τουρκοκυπριακού κράτους ή τουρκοκυπριακής πολιτείας όπως είπαν τουλάχιστον χθες το βράδυ να ονομαστεί.

κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Θα ξεκινήσω επαναλαμβάνοντας κάτι που είχα πει και στην προηγούμενη μας συνάντηση. Στο πλαίσιο της Οργάνωσης της Ισλαμικής Διάσκεψης η αναφορά για το καθεστώς συμμετοχής στις εργασίες της του βόρειου τμήματος της Κύπρου έχει μια μακρά ιστορία, το γνωρίζετε όλοι. Τώρα όσον αφορά στη συγκεκριμένη συγκυρία φαίνεται – διότι δεν έχουμε το τελικό κείμενο – ότι θα υπάρχει μια αναφορά η οποία όμως κατ’ ουδένα τρόπο συνιστά αναγνώριση ή κάποιου είδους αναγνώριση.

Θα ήθελα εδώ να αναφέρω ότι τόσο η πρόσφατη έκθεση του Γενικού Γραμματέα για το Κυπριακό, τα ψηφίσματα και οι αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας και της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, όσο και η ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε., το καθεστώς που διέπει τις σχέσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας με την Ένωση δηλαδή το καθεστώς με το οποίο αυτή είναι πλήρες μέλος από 1ης Μαΐου, αποκλείουν το ενδεχόμενο αναγνώρισης του βόρειου τμήματος της Κύπρου ως ανεξάρτητου κράτους. Έχει διαμορφωθεί με αυτές τις διεθνείς αποφάσεις ένα συγκεκριμένο πλαίσιο το οποίο είναι πάρα πολύ ισχυρό.

Αναμφίβολα η περίπτωση της αναφοράς στο ψήφισμα αυτό της Οργάνωσης της Ισλαμικής Διάσκεψης έχει προφανώς τη σημασία του. Ταυτόχρονα όμως έχει κυρίως σημειολογική διάσταση και αντιμετωπίζεται ακριβώς ως μια σημειολογικής σημασίας αναφορά. Δεν υπάρχει κάποια ιδιαίτερη ανησυχία γι’ αυτή την εξέλιξη. Δεν υπάρχει αναγνώριση. Συμπληρώνω την εικόνα λέγοντας ότι το καθεστώς παρατηρητή δεν μεταβάλλεται, δεν αναβαθμίζεται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δύο πράγματα. Το ένα σε ότι αφορά το Σύνταγμα επειδή υπάρχει μια αισιοδοξία της Ιρλανδικής Προεδρίας ότι μπορεί να κλείσει και της Γαλλίας επίσης. Η Ελληνική Κυβέρνηση τη συμμερίζεται αυτή την αισιοδοξία και επιγραμματικά ποια είναι τα σημεία τριβής που δεν έχουν κλείσει ακόμα;
κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Μου δίνετε την ευκαιρία να πω ότι στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, δηλαδή μερικές μέρες μετά τις εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εξισορρόπηση των όποιων αρνητικών εντυπώσεων υπάρχουν στην ευρωπαϊκή κοινή γνώμη, όπως προκύπτει πιθανώς και από την περιορισμένη συμμετοχή στις ευρωπαϊκές εκλογές, απαιτεί την ολοκλήρωση της συνταγματικής συνθήκης έτσι ώστε έτσι να σηματοδοτηθεί μια νέα θετική πορεία της Ε.Ε.

Είναι πιστεύω ζωτικής σημασίας να αποδείξουμε τα κράτη μέλη, πρώτα στον εαυτό μας αλλά και στον κόσμο ότι η διευρυμένη Ε.Ε. είναι ικανή να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις. Είναι ικανή να λύνει προβλήματα και να επιτυγχάνει στόχους. Αυτό είναι το πνεύμα με το οποίο η ελληνική πλευρά αντιμετωπίζει την υπόθεση του Συντάγματος. Σ’ αυτή την κρίσιμη για την υιοθέτηση του στιγμή, η Ελλάδα πηγαίνει στο συγκεκριμένο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με αυτήν τη θεώρηση και μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο θα κινηθεί όσον αφορά στα επιμέρους εκκρεμή ζητήματα της Ευρωπαϊκής Συνταγματικής Συνθήκης.

Η αισιοδοξία στην οποία αναφέρεστε της Ιρλανδικής Προεδρίας και της Γαλλίας νομίζω ότι σε ένα βαθμό πηγάζει από την θετική και εποικοδομητική ατμόσφαιρα που χαρακτήρισε τις συναντήσεις των Υπουργών Εξωτερικών στο πλαίσιο του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων και Εξωτερικών Σχέσεων της Ένωσης και το πολύ πρόσφατο, πριν 2 μέρες, αλλά και το προηγούμενο.

Θεωρούν ότι τα σημεία τριβής, τα οποία μπορούν πραγματικά να κρίνουν την έκβαση της προσπάθειας, έχουν περιοριστεί σε τρία. Στη σύνθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το θέμα της πλειοψηφίας για τη λήψη αποφάσεων και ένα τρίτο, το ελάχιστο όριο αριθμού Ευρωβουλευτών ανά κράτος. Αυτά είναι τα βασικά σημεία τριβής. Βεβαίως ξέρετε ότι υπάρχουν και άλλα ανοιχτά θέματα, αλλά η πρόβλεψη είναι ότι αυτά θα είναι εκείνα που θα κρίνουν την έκβαση της όλης προσπάθειας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης στο θέμα των πλειοψηφιών;
κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει εξ αρχής υποστηρίξει την διπλή πλειοψηφία 50-50. 50% του πληθυσμού και τα μισά εκ των κρατών μελών. Με αυτή τη θέση πηγαίνει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Ταυτόχρονα οι θέσεις συνολικά που θα λάβει η ελληνική πλευρά κινούνται όπως σας είπα στο πλαίσιο της πεποίθησης μας ότι πρέπει να υπάρξει αποτέλεσμα όσον αφορά στην υιοθέτηση του Συντάγματος. Θα υπάρξει λοιπόν μια δυνατότητα ευελιξίας αν αυτό απαιτηθεί. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει σαφής ελληνική τοποθέτηση υπέρ της θέσεως 50-50.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συνέχεια της ερώτησης της Νινέτας. Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι εργασίες της Διακυβερνητικής και συνοπτικά οι θέσεις μας στα άλλα δύο θέματα τριβής.
κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Όσον αφορά στη σύνθεση της Επιτροπής, η ελληνική πλευρά έχει ταχθεί υπέρ του συστήματος ένας Επίτροπος ανά ένα κράτος. Σε αυτό έχουν συμφωνήσει όλα τα κράτη μέλη όσον αφορά τη σύνθεση της Επιτροπής μέχρι το 2014. Όσον αφορά στο τι θα γίνει μετά, υπάρχουν αποκλίνουσες απόψεις. Η μία άποψη είναι υπέρ της αρχής της ισότητας των κρατών μελών και η άλλη υπέρ της ενισχύσεως της λειτουργικότητας και της αποτελεσματικότητας της Επιτροπής. Εκεί θα δούμε τι θα γίνει. Η πρώτη άποψη είναι υπέρ της διατήρησης του ισχύοντος συστήματος και μετά το 2014. Η άλλη των μεγαλύτερων κρατών επιθυμεί τον περιορισμό του αριθμού των Επιτρόπων.

Ως προς το τρίτο θέμα τριβής που αφορά τον ελάχιστο αριθμό Ευρωβουλευτών ανά κράτος, η χώρα μας έχει ταχθεί υπέρ της αύξησης του ορίου σε 5 το ελάχιστον. Και ως προς αυτό το σημείο φαίνεται ότι υπάρχει μια δυναμική συναίνεσης υπέρ του ¨5¨, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι βέβαια η έκβαση της συζήτησης στο συγκεκριμένο θέμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποιον στηρίζει η Ελλάδα για τις θέσεις για τη διαδοχή του Πρόντι και του Σολάνα, πρώτον. Και δεύτερον με την αναφορά στα νησιά τι ακριβώς έχει γίνει, είναι ένα θέμα που το προωθούσαμε.

κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Ως προς την πρώτη και πιο καυτή ερώτηση, να σας πω ότι η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση, στην πρακτική που θέλει τα Υπουργεία Εξωτερικών των κρατών – μελών να μην έχουν τον κύριο λόγο στο θέμα αυτό. Είναι θέμα Πρωθυπουργών, και Αρχηγών Κυβερνήσεων και Αρχηγών Κρατών.

Μένω σε αυτό, δεν έχω κάτι να προσθέσω.
Θα ήθελα πάντως, ως γενική τοποθέτηση, να πω ότι λόγω της ιστορικής συγκυρίας του σταδίου στο οποίο βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά από μια μεγάλη, τη μεγαλύτερη στην ιστορία της, διεύρυνση και ενόψει ελπίζουμε της υιοθέτησης του Ευρωπαϊκού Συντάγματος, η θέση του Προέδρου της Επιτροπής είναι εξαιρετικά κρίσιμη. Είναι ζωτικής σημασίας για το όλο ευρωπαϊκό εγχείρημα. Μόνον αυτό για την ερώτησή σας.

Όσον αφορά στη “νησιωτικότητα”. Στο κείμενο του Συντάγματος υπάρχει όπως ξέρετε ειδικό κεφάλαιο που αναφέρεται στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή.

Η ελληνική πλευρά έχει υποστηρίξει και συνεχίζει να υποστηρίζει ότι δε θα πρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση να χάσει τη δυνατότητα να στηρίζει, όπου αυτό χρειάζεται, ή μάλλον να επιτρέπει τη στήριξη όπου αυτό χρειάζεται, περιοχών που έχουν σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα και διαρθρωτικές ελλείψεις.

Μεταξύ αυτών των περιοχών βρίσκονται σαφώς και σε ό,τι μας αφορά και οι νησιωτικές περιοχές. Θα θέλαμε να διατηρηθεί η δυνατότητα οικονομικής ενίσχυσης αυτών των περιοχών, ώστε να καταστεί δυνατή η ισότιμη πλήρης ένταξή τους στην εσωτερική αγορά.

Αυτή είναι η προσέγγιση. Έχουν γίνει πολλές προσπάθειες τον τελευταίο καιρό. Το θέμα αυτό είναι παλιότερο, αλλά ειδικότερα τον τελευταίο καιρό έχουν ενισχυθεί οι προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης προς αυτήν την κατεύθυνση. Δεν είναι μια απλή ή εύκολη υπόθεση, διότι αντιλαμβάνεστε ότι τα κράτη τα οποία έχουν το μεγαλύτερο βάρος συνεισφοράς στον προϋπολογισμό αλλά και γενικότερα, θεωρούν εαυτούς θεματοφύλακες της εσωτερικής αγοράς. Δεν επιθυμούν αυτήν την εντός εισαγωγικών “εξαίρεση”. Την κατά την άποψή τους εξαίρεση.

Με αυτές τις θέσεις πάμε στις Βρυξέλλες. Σε αυτό το συγκεκριμένο σημείο έχει δραστηριοποιηθεί έντονα και ο Υπουργός Εξωτερικών, αλλά και ο Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Παυλίδης, με τους ομολόγους του.

Ελπίζουμε ότι μπορεί να έχουμε μια βελτίωση στη διατύπωση. Κανείς όμως δεν αγνοεί τη συγκεκριμένη όχι ευνοϊκή συγκυρία και τη δύσκολη δυναμική του πράγματος, που έχει να κάνει, όπως σας είπα, με μια συγκεκριμένη αντίληψη κρατών – μελών, όσον αφορά στα οικονομικά.

Θα δούμε. Ενδέχεται σε κάποιο σημείο, γιατί υπάρχουν δύο αναφορές στις νησιωτικές περιοχές να έχουμε κάτι. Υπάρχει η πιθανότητα σε μια από τις δύο να έχουμε μια θετική εξέλιξη. Αλλά αυτό είναι ακόμα δύσκολο να εκτιμηθεί ότι θα συμβεί αυτή τη στιγμή. Θα τα δούμε εκεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε ό,τι αφορά τον υποψήφιο Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είναι βάσιμη η εικασία, μια και το παραπέμπετε στους Πρωθυπουργούς, ότι οι διαβουλεύσεις θα γίνουν την Παρασκευή το πρωί στο Συμβούλιο;

κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Εγώ δεν παραπέμπω τίποτα στους Πρωθυπουργούς. Δεν έχω τέτοια δυνατότητα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το χειρίζονται κατ’ αποκλειστικότητα οι Πρωθυπουργοί λέτε, οι Αρχηγοί Κρατών και Κυβερνήσεων εν πάση περιπτώσει.

κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Αυτό είναι αλήθεια. Όσον αφορά στη διαδικασία θα γίνει το γεύμα. Ασφαλώς και υπάρχουν διαβουλεύσεις εν εξελίξει. Και θα συνεχισθούν εφόσον είναι παρόντες όλοι εκεί, αλλά το…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, αλλά γίνονται και κατ’ ιδίαν.

κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Αλλά το φόρουμ που θα γίνει, η μεγάλη συζήτηση είναι αυτό που ανέφερα. Το δείπνο. Δεν έχω κάτι περισσότερο να προσθέσω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν προταθεί ο κ. Σημίτης ή υποβάλλει ο ίδιος πρόταση για τον εαυτό του, η Ελληνική Κυβέρνηση θα στηρίξει την υποψηφιότητά του;
κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Η ερώτηση είναι υποθετική.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι, μια υποθετική απάντηση δεν μπορείτε να δώσετε;

κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Ξέρετε ότι είναι πάγια αρχή να μην απαντάει κανείς και πάντως όχι εγώ σε υποθετικές ερωτήσεις. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για υποθετικές πολιτικές ερωτήσεις αυτής της κλίμακας. Έχω την αίσθηση ότι υπάρχουν διάφορες δηλώσεις έπ’ αυτού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Την απόσυρση της ρήσης του Θουκυδίδη από το προοίμιο του Συντάγματος πώς τη σχολιάζετε;
κ. Γ. ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ: Υπάρχουν κράτη της Ένωσης που έχουν ζητήσει τη διαγραφή της αναφοράς στο απόσπασμα από τον Επιτάφιο του Περικλέους που βρίσκεται βέβαια στο έργο του Θουκυδίδη και αναφέρεται στη δημοκρατία.

Από πλευράς μας έχουμε υποστηρίξει και θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε ότι αυτή η αναφορά θα πρέπει να διατηρηθεί, διότι δεν έχουμε κατανοήσει απολύτως το λόγο που επιβάλλει τη διαγραφή αυτής της αναφοράς.
Τα κράτη που επιθυμούν τη διαγραφή φαίνεται να υποστηρίζουν ότι η αναφορά του συγκεκριμένου αποσπάσματος από το έργο του Θουκυδίδη, αναφερόμενο κυρίως στη σημασία της λαϊκής πλειοψηφίας στο πλαίσιο της δημοκρατικής λειτουργίας δεν ανταποκρίνεται πλήρων στο διφυή χαρακτήρα του ενωσιακού εγχειρήματος. Και αυτό υπό την έννοια ότι στην Ένωση δεν αποφασίζουν μόνο οι λαοί, αλλά και τα κράτη δια των κυβερνήσεών τους. Πάντως εγώ δεν μπορώ τη στιγμή αυτή να κρίνω την ουσία και το βαθμό πιστικότητας του επιχειρήματος.

Κλείνοντας θα ήθελα να συγχαρώ το συνάδελφό μου και προκάτοχο στη θέση του Εκπροσώπου του Υπουργείου, τον κ. Μπεγλίτη, για την εκλογή του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Του εύχομαι καλή θητεία και ό,τι καλύτερο.
Σας ευχαριστώ.